Peter Wicke

Prof. em. Dr. sc. phil., Theory und History of Popular Music, Humboldt-University Berlin


Articles


[GDR]

Looking East: Popular Music Studies between Theory and Practice, in: M. Ahlers / Ch. Jacke (eds.), Perspectives on German Popular Music, (Routledge) New York 2017, 33-53

Rock'n'Roll im Standpark. Von einer unerlaubten Vision in den Grenzen des Erlaubten, in: Th. Hörnigk / A. Stephan (Hrsg.), Jeans, Rock und Vietnam. Amerikansiche Kultur in der DDR, (Theater der Zeit/Brecht-Haus Berlin) Berlin 2002, 61-80

»Born in the GDR«. Ostrock between Ostalgia and Cultural Self-Assertion, in: Debatte. Review of Contemporary German Affairs, VI, 2, 1998, 148-156

Popmusik in der DDR – Zwischen Anpassung und Widerstand, in: P. Kemper / T. Langhoff / U. Sonnenschein (Hrsg.), »but I like it«. Jugendkultur und Popmusik, (Philipp Reclam) Stuttgart 1998, 268-284

Rock Around Socialism. Jugend und ihre Musik in einer gescheiterten Gesellschaft, in: D. Baacke (Hrsg.), Handbuch Jugend und Musik, (Jeske+Budrich) Opladen 1998, 293-305

Pop Music in the GDR between Conformity and Resistance, in: M. Gerber / R. Woods (ed.), Changing Identities in Germany, 14/15 (= Studies in GDR Culture and Society, Bd., (University Press of America) Lanham, New York, London, 1996, 25-37

Popular Music and Processes of Social Tranformation: The Case of Rock Music in Former East Germany, in: P. Rutten (ed.), Music in Europe, (European Music Office/European Commisson Directorate General X) Brussels 1996, 77-84

»Der King vom Prenzlauer Berg«. Vom Mythos des Rock in einer sozialistischen Metropole, in: B. Wilczek (Hrsg.), Berlin – Hauptstadt der DDR 1949-1989, (Rio / Elster) Zürich, Baden-Baden 1995, 236-247

Vom Unikum zum Unikat. Popmusik an der Humboldt-Universität, in: hochschule ost, IV, 6, 1994, 64-72

'The Cabaret Is Dead'. Rock Culture as State Enterprise – The Political Organisation of Rock in East Germany, [mit J. Shepherd], in: T. Bennett / S. Frith / L. Grossberg, J. Shepherd / G. Turner (eds.), Rock and Popular Music. Politics, Policies, Institutions, (Routledge) London, New York 1993, 25-36

The Role of Rock Music in the Political Disintegration of East Germany, in: J. Lull (ed.), Popular Music and Communication, (Sage) Beverly Hills, London, New Dehli, 1992, 196-107

The Times They Are A-Changin': Rock Music and Political Change in East Germany, in: R. Garofalo (ed.), Rockin' the Boat. Mass Music & Mass Movements, (South End Press) Boston, 1992, 81-93

Die Entwicklung der Jugendszenen in der DDR, in: R. Jogschies (Hrsg.), Rock & Pop '89. Kritische Analysen, Kulturpolitische Alternativen II, (Kulturpolitische Gesellschaft) Hagen 1991, 122-139

Forschungszentrum populäre Musik, in: Worldbeat. An International Journal of Popular Music, I, 1991, 1, 194-197

Rock Around the Curriculum. Forschungszentrum populäre Musik an der Humboldt-Universität, in: Informationen des Musikrats der DDR, 1, 1990, 5-9

Jugendszene DDR. Zur Situation der Rock- und Popmusik in: Kulturpolitische Mitteilungen. Zeitchrift der Kulturpolitischen Gesellschaft der BRD, 47, IV, 1989, 22-31

Young People and Popular Music in East Germany, in: Communication Research, XII, 1985, 3, 301-319

Les avatars du rock, in: Connaissance de la RDA, 14, 1982, 59-73

Rockmusik in der DDR, Beilage zur Fachzeitschrift "Unterhaltungskunst", (Komitee fĂĽr Unterhaltungskunst) Berlin (DDR) 1981

Schlager: Probleme – Tendenzen – Perspektiven, Beilage zur Zeitschrift "Unterhaltungskunst", (Komitee für Unterhaltungskunst) Berlin (DDR)1979